Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(5)
Forma i typ
Książki
(5)
Publikacje naukowe
(3)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Dostępność
dostępne
(5)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(5)
Autor
Barańczak Stanisław (1946-2014)
(1)
Barańczak Stanisław (1946-2014). Czytelnik ubezwłasnowolniony
(1)
Jankowicz Grzegorz (1978- )
(1)
Jarniewicz Jerzy (1958- )
(1)
Lipszyc Adam (1975- )
(1)
Perloff Marjorie (1931- )
(1)
Poprawa Adam (1959- )
(1)
Płaza Maciej (1976- )
(1)
Żychliński Arkadiusz (1976- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(5)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(2)
Temat
Literatura
(2)
Tematy i motywy
(2)
Canetti, Elias (1905-1994)
(1)
Celan, Paul (1920-1970)
(1)
Cierpienie
(1)
Ironia
(1)
Kraus, Karl (1874-1936)
(1)
Kultura masowa
(1)
Literatura austriacka
(1)
Literatura światowa
(1)
Modernizm
(1)
Musil, Robert (1880-1942)
(1)
Pisarze
(1)
Przekłady
(1)
Roth, Joseph (1894-1939)
(1)
Teoria literatury
(1)
Teoria przekładu
(1)
Tłumacze
(1)
Wittgenstein, Ludwig (1889-1951)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(5)
2001-
(3)
1801-1900
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Austro-Węgry
(1)
Polska
(1)
Wiedeń (Austria)
(1)
Gatunek
Esej
(4)
Antologia
(1)
Monografia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(5)
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
5 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Sztuka Czytania / Ossolineum)
Nota wydawnicza na stronach 511-521.
Indeks.
Zawiera m.in.: Zawiera m.in.: Czytelnik ubezwłasnowolniony : perswazja w masowej kulturze literackiej PRL.
Poza pisaniem wierszy, esejów, recenzji i rozpraw naukowych, poza tłumaczeniem poezji i wykładaniem Stanisław Barańczak zajmował się rzeczami na pozór mniej poważnymi - czytał powieści kryminalne, słuchał piosenek, oglądał filmy i transmisje sportowe w telewizji. Robił to jednak nieporównanie uważniej niż większość odbiorców kultury masowej. A zwłaszcza - nie tracił z pola widzenia jej perswazyjnego wymiaru. I to zarówno w Polsce okresu PRL-u, jak i później w Ameryce.
Dziennik TV (1971) * Odbiorca ubezwłasnowolniony (1975, 1971-1973) * Czytelnik ubezwłasnowolniony. Perswazja w masowej kulturze literackiej PRL (1983) * Przedmowa do wydania krajowego * Rozdział I. Czerwony sztandar nad dyskoteką * Rozdział II. Słowo - perswazja - kultura masowa * Rozdział III. W kręgu stadionu: "Nasza wola - Polska gola" * Rozdział IV. W kręgu "akademii ku czci": Poeta zamordowany * Rozdział V. W kręgu estrady: Piosenka i wolność * Rozdział VI. W kręgu powieści: Nadludzie w niebieskich mundurach * Katalekty (1969-1998) * Recenzje apokryficzne (1996) * Posłowie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 56172 (1 egz.)
Kaucja: 20,00 zł
Książka
W koszyku
Blizny : eseje / Grzegorz Jankowicz. - Wydanie pierwsze. - Wrocław : Wydawnictwo Ossolineum, 2019. - 295, [5] stron ; 22 cm.
(Sztuka Czytania)
Indeks.
Rany ducha goją się, nie pozostawiając blizn - pisał Hegel. Duch wyczerpuje swoje kolejne formy i porzuca je, konsekwentnie przybliżając się do momentu absolutnego. Wywyższony, zapomina o przeszłych trudach i boleściach. Gdy przyjmiemy ludzką, arcyludzką perspektywę, okaże się jednak, że rany wcale tak łatwo się nie goją, a nawet jeśli, to pozostają po nich skazy. Bärfuss, Kafka, Kluge, Melville, Perec, Sebald, Sosnowski. Bohaterowie tej książki - pisarze, a także stworzone przez nich postaci literackie - nie mogą lub nie potrafią puścić ran w niepamięć. Działają w świecie, wytrwale dążą do obranego celu, lecz wystarczy chwila, by kurs ich egzystencji uległ zmianie pod wpływem wspomnienia krzywdy - doznanej bądź wyrządzonej. Śmiała i wyrafinowana książka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 57499 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Sztuka Czytania)
Bibliografia na stronach [390]-392. Indeks.
Dostępna również jako e-book.
Punktem wyjścia tej książki jest teza o nieprzekładalności literatury - nieprzekładalności, która, paradoksalnie, zostaje uznana za rację bytu przekładu. Jarniewicz rozwija koncepcję autorskiego, twórczego charakteru pracy tłumacza, występującego w wielu rolach: pisarza, antologisty, krytyka, popularyzatora. Stawia nieoczywiste pytania o to, czy tłumacze mogą sobie pozwolić na czułość albo czy wolno im kłamać. Pyta o granicę, za którą przekład staje się plagiatem, o miejsce kobiet w przekładzie literackim i o sens tłumaczenia na współczesną polszczyznę dawnej literatury polskiej.Klamrę książki tworzą dwa bardziej osobiste szkice, w których autor odsłania tajniki własnej pracy i kreśli swój pisarski życiorys, dziękując mistrzom i przywołując nazwiska młodych adeptów translatorskiej sztuki.Pisane w przystępnym, wolnym od naukowego żargonu stylu, skupione na konkretnych przykładach i niestroniące od osobistego zaangażowania szkice Jarniewicza to lektura dla wszystkich zainteresowanych przekładem, literaturą i językiem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 57559 (1 egz.)
Kaucja: 28,35 zł
Książka
W koszyku
Ostrze ironii : modernizm w cieniu monarchii habsburskiej / Marjorie Perloff ; przekład Maciej Płaza ; posłowie Adam Lipszyc. - Wydanie pierwsze. - Wrocław : Wydawnictwo Ossolineum, 2018. - 339, [5] stron : ilustracje, faksymilia, fotografie, mapa ; 22 cm.
(Sztuka Czytania)
Indeks.
Dostępna również jako e-book.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Trudno znaleźć dziś w świecie zachodnim krytyka literackiego, którego każda kolejna książka okazywałaby się pozycją tak opiniotwórczą, jak teksty Marjorie Perloff. Jej monografie pozwalają zrozumieć rodowód, rozwój i znaczenie ogromnych połaci literatury - od wczesnego modernizmu po współczesność, od poezji po prozę, teatr i sztuki wizualne. Badaczka śledzi zarówno źródła, jak i ewolucję szeroko pojętej literatury modernistycznej. W "Ostrzu ironii", swojej najnowszej książce, przywraca pamięć o nieco zaniedbanej, lecz niesłychanie ważnej formacji europejskich twórców. Przybliża sześciu pisarzy, których talent objawia się w okresie rozpadu monarchii austro-węgierskiej: Karla Krausa, Josepha Rotha, Roberta Musila, Eliasa Canettiego, Paula Celana i Ludwiga Wittgensteina. Bohaterów Perloff łączy podobne doświadczenie: pochodzą z wielokulturowych społeczności, czasem także z peryferii dawnej monarchii. W państwie powstałym na jej gruzach bywają postrzegani jako obcy. W ich wypadku ironia nie jest wyłącznie cechą stylu, to zarazem forma obrony i subtelne narzędzie poznania gwałtownie zmieniającego się świata."Wpływ Perloff wykroczył dawno poza ramy życia naukowego. Jej praktykę pisarską należy już teraz widzieć jako jednolity, rozwijany w formie eseistycznej namysł nad rolą modernistycznego eksperymentu w kształtowaniu się współczesnej międzynarodowej świadomości artystycznej i kulturowej".Kacper Bartczak"Jest to książka naprawdę świetna, którą powinni bezzwłocznie przeczytać wszyscy, którym leży na sercu idea obecnej i przyszłej Europy. Na pierwszy rzut oka, istotnie, dotyczy ona trochę pomijanej w anglosaskim świecie, austriackiej odmiany modernizmu, silnie związanej z kulturą sprzed I wojny światowej, na której reprezentantów autorka wybrała sześciu pisarzy. Jednak zaraz staje się jasne, że chodzi o coś więcej niż tylko o uzupełnienie poważnej krytycznoliterackiej luki; mamy do czynienia z niezwykle interesującą próbą zdefiniowania modernizmu jako idei, której nie da się oddzielić od pewnej konkretnej wizji Europy - wielokulturowej i wielojęzycznej monarchii habsburskiej".Barbara Kopeć-Umiastowska
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 57529 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zwrot przed współczesną : pryzmaty / Arkadiusz Żychliński. - Wydanie pierwsze. - Wrocław : Wydawnictwo Ossolineum, 2020. - 454, [2] strony ; 23 cm.
(Sztuka Czytania)
Indeks.
Bolano, Bernhard, Coetzee, Kafka, Knausgard, Sebald i wielu, wielu innych - bohaterów tej książki pozornie łączy mało, czasem prawie nic. Pozornie, bo Arkadiusz Żychliński wskazuje wspólny mianownik, który jako czytelnicy przyzwyczajeni do idei kultur narodowych i gatunkowych granic zwykliśmy pomijać: wszyscy twórcy są obywatelami republiki literatury, wszyscy dali się złapać w pajęczą sieć słów. A kiedy język drży na jednym jej krańcu, nie pozostaje to bez echa ani w centrum, ani na literackich rubieżach. Żychliński sięga zarówno po twórczość pisarzy doskonale w Polsce znanych, jak i nieco mniej rozpoznawalnych autorów "drugorzędnych powieści pierwszej klasy". Komentuje dzieła klasyków, ale przygląda im się z nieoczywistych punktów widzenia, lokując ich w nowych układach i konstelacjach. Czy w dobie rozwoju rozrywki elektronicznej - przepastnych wirtualnych światów i prymatu seriali telewizyjnych - literatura przestała nam być potrzebna? "Zwrot przez współczesną." jest błyskotliwą refleksją nad przyszłością pisarstwa i nowoczesnych form narracyjnych. Żychliński stawia też niezmiennie ważne pytania o to, jak o literaturze pisać i jakie jest jej miejsce we współczesnym świecie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 57832 (1 egz.)
Kaucja: 25,66 zł
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej